Home > Blog & nieuws > De meest gestelde vragen over de werking van het Cyber Security Incident Response Team

De meest gestelde vragen over de werking van het Cyber Security Incident Response Team

In onze steeds verder digitaliserende wereld wordt elk bedrijf, groot en klein, een potentieel doelwit voor cyberaanvallen. De vraag is niet óf uw organisatie te maken krijgt met een cyberincident, maar wanneer. Hier komt het belang van een Cyber Security Incident Response Team (CSIRT) naar voren, uw essentiële levenslijn in geval van nood.  Bij spotit leveren we al meer dan 5 jaar CSIRT-diensten. En met succes, want elk jaar tekenen nieuwe bedrijven in. Service delivery manager Jelle bundelde de meest gestelde vragen in een video FAQ en deelt ook nuttige inzichten over onze werking.

6 argumenten waarom CSIRT anno 2024 een must is

Vandaag krijgt meer dan 1 op de 8 Vlaamse ondernemingen te maken met een cyberincident. En uit een bevraging blijkt dat 39 procent van de Belgische bedrijven verwacht in het komende jaar slachtoffer te worden van een cyberaanval (*). Investeren in CSIRT is niet langer een ‘nice to have’ maar een absolute ‘must have’. We zetten nog even de belangrijkste argumenten op een rij:

  1. Onmiddellijke reactie: Een cyberaanval is als een medisch noodgeval voor uw organisatie. Net zoals u in medische noodsituaties vertrouwt op snelle en professionele hulp, biedt een CSIRT onmiddellijke expertise wanneer u het meest kwetsbaar bent. CSIRT-teams zijn getraind om snel en efficiënt te reageren, waardoor de impact van de aanval wordt beperkt en de normale bedrijfsvoering zo snel mogelijk kan worden hervat.
  2. Expertise en specialisatie: CSIRTs zijn de gespecialiseerde ‘artsen’ in de wereld van cybersecurity. Ze beschikken over de expertise die nodig is om de specifieke bedreigingen die uw bedrijf tegenkomt te diagnosticeren en te behandelen. Dit team gebruikt geavanceerde tools en technieken om de bron van de aanval te identificeren, de schade te beoordelen en de meest effectieve strategie voor herstel te implementeren.
  3. Kostenbesparing: Hoewel het paradoxaal kan lijken, kan het inschakelen van een CSIRT leiden tot significante kostenbesparingen. Incidenten zoals datalekken en systeeminbraken kunnen enorme financiële lasten met zich meebrengen. Een CSIRT vermindert deze risico’s en de daarmee samenhangende kosten significant door snelle en effectieve interventies.
  4. Reactief én proactief: Een CSIRT werkt niet alleen reactief; het voert regelmatige controles en updates uit, waardoor veel aanvallen voorkomen kunnen worden. Deze proactieve houding kan aanzienlijke kosten besparen en de levensvatbaarheid van uw bedrijf beschermen.
  5. Compliance: Regelgeving rondom data en privacy wordt steeds strenger. Een CSIRT zorgt ervoor dat uw organisatie voldoet aan relevante wetten en normen, wat niet alleen boetes voorkomt, maar ook het vertrouwen van klanten en partners versterkt. Het hebben van een toegewijd response team laat zien dat uw bedrijf serieus omgaat met de bescherming van gegevens.
  6. Gemoedsrust: Weten dat er een expertenteam klaarstaat om in te grijpen, geeft rust. Deze gemoedsrust stelt u en uw medewerkers in staat om zich te focussen op de kernactiviteiten van uw bedrijf, wetende dat de cybersecurity in handen is van professionals.

(*) Bronnen:

 

CSIRT FAQ

De meest gestelde vragen over CSIRT

De voorbije jaren kregen we heel wat vragen over onze spotit CSIRT-dienstverlening. We bundelden deze in een video FAQ. Dit is de top-5:

  1. Wat is spotit CSIRT en waarom ontwikkelde spotit deze dienstverlening?
  2. Wat is de toegevoegde waarde van de spotit CSIRT-dienstverlening?
  3. Wat gebeurt er precies als je de CSIRT-hotline belt?
  4. Hoe verloopt de CSIRT onboarding?
  5. Een goede voorbereiding is cruciaal bij CSIRT. Waarom?
Bekijk de CSIRT FAQ

Ja, ik wil graag meer informatie over de spotit CSIRT-dienstverlening

Wil u meer informatie over de verschillende abonnementformules, neem vrijblijvend contact op met spotit. We helpen u graag verder.