Het valt niet te ontkennen dat ondernemerschap door de aderen van Jonas – customer success manager – stroomt. Sinds zijn start bij spotit in 2018 ging hij steevast elke uitdaging aan die op zijn pad kwam. Vier jaar later heeft hij geleerd wat ondernemerschap nu écht betekent en deelt hij graag zijn ervaringen en visies.
Vertel eens, hoe ziet jouw parcours binnen spotit eruit?
‘Ik ben destijds gestart als project engineer, maar kreeg al snel de kans me verder te ontwikkelen als projectmanager. Door de toenmalige situatie stonden we als onderneming voor een uitdaging waar we allen samen door moesten. Ik heb me meteen met volle overtuiging op die nieuwe rol gestort.’
Dat is ook een vorm van ondernemerschap. Maar ik denk dat die kwaliteit pas echt tot zijn recht kwam daarna.
‘Ja, dat klopt. Toen ik doorgroeide naar een leidinggevende functie was ik plots het aanspreekpunt van een volledig team. We zijn constant nieuwe dingen aan het implementeren bij klanten. Zo kom je steeds voor nieuwe uitdagingen te staan. Maar ook ons NOC en SOC moeten continu operationeel zijn. En als het dan eens mis gaat, kijken ze meteen naar mij. Gelukkig gebeurt dat slechts zeer zelden.’ (lacht)
‘Het is effectief een zeer cruciale rol. Daarnaast trek ik ook nog een aantal andere projecten naar me toe. Ik heb een passie voor optimalisatie en wil steeds vooruit blijven gaan. Door al die verantwoordelijkheden besef ik nu pas wat ondernemerschap echt betekent.’
Door al die verantwoordelijkheden besef ik nu pas wat ondernemerschap echt betekent.
Wat is ‘ondernemerschap’ dan volgens jou?
‘Bij spotit zitten we met heel wat gedreven mensen met bakken ervaring. En dat merk je wanneer we een nieuwe service of technologie willen uitrollen of een nieuwe klant gaan onboarden. Iedereen springt meteen op dat stukje dat bij zijn/haar vakgebied hoort. Maar er is ook iemand nodig om de bigger picture te zien en zaken concreet vast te pakken. Een soort van helikopter-view bewaren. Het gaat om niet te veel in vakjes denken en verantwoordelijkheden bij iemand anders te leggen, maar eerder zelf de dingen vastgrijpen en ermee aan de slag gaan.’
Hoe voelt ondernemerschap bij spotit?
‘Dat zit eigenlijk in het DNA van spotit. Hier krijgt iedereen de kans om een passie na te streven. Je mag zelf onderzoeken waar er zich nog een gap bevindt of waar spotit en de klant nog behoefte aan hebben, om zo zelf nieuwe projecten en optimalisaties aan te sturen.’
Wanneer beschouw jij ‘ondernemerschap’ als geslaagd?
‘Wanneer het team beseft dat wij slechts een onderdeel zijn. Een hulpmiddel om de business van de klant te laten slagen. Customer satisfaction staat centraal. Altijd! Wanneer mijn team vergeet wat hun afgebakende verantwoordelijkheden zijn en kijken naar hoe ze de klant kunnen helpen, ben ik geslaagd in mijn opzet. Ik wil ook dat ze zichzelf blijven uitdagen. De dingen zoals we ze kennen in vraag stellen. Wat is het beste voor spotit en de klant op lange termijn. Hoe kunnen we dat bereiken? Wat moeten we daarvoor doen?’
Heel mooie woorden! Heb je nog een bepaalde doelen binnen spotit?
‘Jazeker, die heb ik altijd!’ (lacht)
‘Spotit is van een kleine scale-up aan het uitgroeien tot een grote, internationale organisatie, en dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Ze zijn destijds gestart met een klein team dat kon rekenen op een bepaalde maturiteit, maar over de jaren heen kwamen daar ook jongere starters bij. Het is belangrijk dat wij hen de nodige kapstokken aanrijken om op datzelfde niveau te komen. We moeten nu eerst wat structuur gaan aanbrengen, uiteraard zonder onze eigenheid te verliezen. Spotit staat voor flexibiliteit, maar het is cruciaal dat we aantal zaken goed in kaart brengen om nog verder te groeien. En we zijn goed op weg. Hier en daar gaat het nog gepaard met vallen en opstaan, maar we hebben alvast de stappen gezet in de juiste richting.’
Leestip van Jonas
50 lessen voor ondernemers
In 50 lessen voor ondernemers onthult Jürgen Ingels zijn lessons learned als topondernemer. Hij geeft concrete en praktische tips over hoe je je bedrijf naar het volgende niveau tilt. Van operations tot businessmodel, marketing en sales, de samenstelling van je team, en de financiële opbouw van je onderneming.