Snelle reactie op incidenten, waardoor de tijd tussen detectie en insluiting tot een minimum wordt beperkt.
CSIRT
Wat doet het Cyber Security Incident Response Team?
Het CSIRT-team is een team van spotit-experts uit verschillende divisies dat klaar staat om u door een incident te loodsen en uw organisatie zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen, met minimale impact. We bieden deskundige cyberbeveiligingsdiensten en ondersteuning bij beveiligingsincidenten zoals hacks, inbreuken, malware-infecties en andere cyberbeveiligingsbedreigingen.
Bekijk hier de ervaring van onze klant Santens.
Wat zijn de voordelen van de CSIRT dienstverlening?
Biedt directe toegang tot specialisten met uitgebreide ervaring in de respons op cyberbeveiligingsincidenten.
Retainerdiensten kunnen kosteneffectiever zijn dan interne mogelijkheden of ad-hocadvies.
Hiermee kunnen organisaties hun capaciteiten voor incidentrespons naar behoefte opschalen, zonder dat ze hoeven te investeren in en een groot intern team.
Door prioriteit te geven aan snel ingrijpen en herstellen, zorgt deze service ervoor dat de bedrijfsactiviteiten kunnen worden voortgezet met minimale verstoring.
Deze service helpt u voor te bereiden op cyberdreigingen en de impact ervan te beperken door middel van proactieve planning en gereedheidsbeoordelingen van IT security infrastructuur.
Geen ‘one size fits all’, maar op maat gemaakte responsstrategieën op basis van uw specifieke behoeften, branche en regelgeving.
Deze service omvat analyses na incidenten en aanbevelingen voor verbeteringen, die in de loop van de tijd tot een betere beveiligingspositie zullen leiden.
Wat kunt u verwachten?
- Een 24/7 hotline ontworpen om een ervaren CSIRT-incidentresponsteam te activeren om elk cyberbeveiligingsincident aan te pakken.
- Canary service: een honeypot warning system die het CSIRT-team vroegtijdig waarschuwt wanneer er een potentieel kwaadaardige activiteit wordt gedetecteerd.
- Een Breach Readiness Assessment waarin uw huidige staat van technologie, mensen en processen wordt gedefinieerd.
- Regelmatig onderhoud van data en processen om het CSIRT-team steeds op de hoogte te houden.
Aanpak
Hoe werkt ons CSIRT?
- Tijdens de onboarding verzamelen we alle benodigde informatie over processen, de omgeving, rollen en verantwoordelijkheden om ons CSIRT-team te activeren.
- Uitvoering van het Breach Readiness Assessment om de huidige status van de forensische gereedheid te bepalen.
- Spotit zal ook een early warning honeypot implementeren om het CSIRT-team vroegtijdig te waarschuwen in geval van kwaadwillige activiteiten.
- Een toegewijde servicemanager zal regelmatig updatevergaderingen plannen, gegevens en geleerde lessen met u delen.
Waarom is dit een prioriteit?
Een cybersecurity incident kan op gelijk welk moment plaatsvinden. Ongeacht of het nu over een incident gaat waarbij een cybercrimineel bitcoins opeist via een succesvolle ransomware aanval of incidenten met nationale of internationale impact, de spotit emergency service garandeert een snelle reactie om de schade zo veel mogelijk te beperken.
Veelgestelde vragen
De spotit CSIRT service is een professionele dienstverlening die klanten kunnen activeren wanneer zij een security incident ervaren, of wanneer zij denken hiermee in aanraking te komen. Een grote meerwaarde voor bedrijven, omdat er vaak weinig security expertise in-house aanwezig is. Zo kunnen zij toch beroep doen op ervaren security professionals die dagdagelijks te maken hebben met CSIRT interventies.
De directe toegang tot cybersecurity expertise. Het gaat niet enkel om operationele expertise, zoals het inperken en mitigeren van het cybersecurity incident, maar ook strategische expertise, zoals CISO- en DPO-profielen die klanten begeleiden en aansturen. Door de dagdagelijkse ervaring met dergelijke situaties kunnen wij kwalitatieve afhandeling garanderen.
We onderscheiden ons op het vlak van expertise, aangezien we wekelijks in aanraking komen met CSIRT-interventies van klanten of bedrijven die ons opbellen en professionele hulp nodig hebben. Onze focus ligt op cybersecurity, in tegenstelling tot een generieke service desk, die eerder vanuit een business continuity standpunt werkt.
Daarnaast voorzien we niet enkel reactieve, maar ook proactieve dienstverlening, dankzij de implementatie van een early warning honey pot, die vroegtijdig een alarm laat afgaan bij verdacht activiteiten op het netwerk. Zo kunnen wij tijdig analyseren en ingrijpen vooraleer de hacker effectief schade kan aanrichten bij de klant.
Spotit startte enkele jaren geleden met deze dienstverlening, omdat tal van organisaties ons contacteerden wanneer zij een security incident ervaarden. Uiteraard hebben we een veel grotere slaagkans om een incident kwalitatief af te handelen wanneer onze experts de omgeving van de klant grondig kennen en zich goed kunnen voorbereiden. Daarom riepen we deze retainer service in het leven, waarbij we via een assessment de omgeving van de klant op voorhand goed in kaart kunnen brengen, en er duidelijke afspraken en wederzijdse verwachtingen gedocumenteerd kunnen worden.
Tijdens de onboarding fase gaan we een breach readiness check doen bij de klant, waarbij we de omgeving van de klant in kaart brengen en concrete adviezen verschaffen om bepaalde systemen te optimaliseren. Zo zijn onze experts goed ingewerkt en maximaliseren we tegelijkertijd de slaagkansen wanneer er zich een security incident voordoen.
We gaan samen met de klant een incident response plan opmaken of het bestaande plan reviewen, zodat iedereen voorbereid is wanneer zich een incident voordoet. Daarnaast gaan we ook effectief een team gaan samenstellen van zowel spotit professionals als stakeholders bij de klant. Ten slotte voeren we een breach readiness check uit waarin we de huidige omgeving van de klant in kaart brengen en concrete adviezen verlenen om deze te optimaliseren, zodat in het geval van een security incident alles optimaal ingeregeld is, de nodige documenten voorhanden zijn, en we de schade zo veel mogelijk kunnen inperken.
Je komt terecht bij een spotit incident responder die meteen de situatie bij de klant evalueert en de impact in kaart brengt. Zo kan hij snel concrete actionable items gaan adviseren aan de klant om te anticiperen en meer schade te vermijden. Tegelijkertijd stellen we een multidisciplinair team samen met stakeholders van de klant en spotit. Dat team gaat het incident gaan inperken, de hacker uit het netwerk verwijderen, en tijdens de recovery fase de omgeving op een veilige manier terug opstarten, zodat de klant verder kan focussen op business continuity.